Kashima-Shinryūn 18. päämestari Kunii Zen’ya
Kunii Zen’ya (1894-1966) aloitti Kashima-Shinryūn opiskelun 7-vuotiaana isänsä Kunii Eizon ja isoisänsä veljen Kunii Umekichin ohjauksessa. Yli vuosikymmenen kestäneen harjoittelun jälkeen Eizo lähetti 19-vuotiaan poikansa Sasaki Seinoshinin (佐々木 正之進) oppiin. Sasaki Seinoshin oli Miton alueella vaikuttava Shinkageryu-opettaja, joka puolestaan oli aiemmin opiskellut Kashima-Shinryūta Kunii Kyuemonin (tunnetaan myös nimellä Kunii Zendayu) johdolla. Vain 20-vuotiaana Kunii Zen’ya seurasi isäänsä Kashima-Shinryūn päämiehenä. Tässä vaiheessa Kunii Zen’yalla oli saavuttanut Menkyo-Kaiden- tason (koulun täysi hallinta) paitsi Kashima-Shinryūssa, myös sisarkoulussa Shinkageryussa.
Kunii osallistui 1918 – 1920 Japanin sotatoimiin Kiinassa, jossa ylemmät upseerit kiinnittivät huomiota hänen poikkeuksellisiin lähitaistelutaitoihinsa. Kunii toimikin myöhemmin taistelutaitojen opettajana Toyaman sotilasakatemiassa. Akatemian sisäänkäyntiä koristi Amenomiya Jiron veistämä Kunii Zen’yaa esittävä patsas aina siihen saakka kunnes toisen maailmansodan päätyttyä Yhdysvaltain miehitysjoukot sen tuhosivat.
Vapauduttuaan asepalveluksesta 1920 Kunii palasi Japaniin. Vuosina 1925 – 1928 hän harjoitteli Maniwa Nen Ryun Tokion salilla. Salin johtajana toimi tuolloin Ohara Masazo, Nen Ryun Mokudai (lajin toiseksi korkein arvoaste). Merkille pantavaa on, että tuona aikana salin edustajana haasteotteluissa (taryu jiai) toimi usein Nen Ryun oman edustajan sijasta Kunii Zen’ya.
Vuonna 1928 Kunii siirsi Kashima-Shinryūn harjoittelunsa Tokion Kitan kaupunginosaan, jonne hän perusti salin. Tätä seuraavina vuosina Kunii Zen’yasta kehittyi vähitellen elävä legenda. Kunii oli eräs keskeisistä klassisten japanilaisten kamppailutraditioiden edistäjistä, olihan hän yksi alkuperäisen, 1935 perustetun ja sittemmin USA:n miehitysjoukkojen lakkauttaman Nihon Kobudo Shinkokain perustajajäsenistä.
Kunii Zen’yalla oli elämänsä aikana tuhansia oppilaita, joista suurin osa Toyaman sotilasakatemian kasvatteja. Hänen omalla salillaan oppilaita (uchideshi) oli kuitenkin vain noin sata. Kunii Zen’yan neljä tärkeintä oppilasta ja samalla lajin pääopettajat (四天王; Shitennō) olivat Menkyo-Kaiden- tason saavuttaneet Akagawa Imao, Kaneko Yosaburo, Kato Taizo sekä Seki Humitake, joita Kunii itse kutsuikin nimellä Kashima-Shinryū Shitenno.
Kashima-Shinryūn 19. päämestari Seki Humitake
Seki Humitake (s. 1937) aloitti Kashima-Shinryūn opiskelun maaliskuussa 1960. Helmikuussa 1964, ainoastaan neljä vuotta myöhemmin, Kunii Zen’ya myönsi Sekille Kashima-Shinryūn Menkyo-Kaidenin. Kuniin aikana ylimpiin arvoihin eteneminen edellytti paitsi Kashima-Shinryūn wazan ja periaatteiden hallintaa, myös kykyä soveltaa oppimaansa käytännössä. Kunii Zenya nimitti Seki-Sensein virallisesti seuraajakseen 22. joulukuuta 1964.* Seki Humitake otti koulun johtajuuden vastaan elokuussa 1966, samana vuonna jona hän suoritti tohtorin tutkinnon Tokion Yliopistossa.
Vuonna 1973 Seki Humitake perusti yhteistyössä Kuniin suvun (Soke) kanssa Kashima-Shinryū Budō Renmein, Kashima-Shinryūn lajiliiton, jonka alaisuudessa Kashima-Shinryun opetus jatkuu tänäkin päivänä. Kashima-Shinryūn opetuksen painopiste siirtyi Tokiosta Tsukubaan 1976 Seki-Sensein vastaanottaessa professuurin Tsukuban Yliopistosta. Samalla Kashima-Shinryūn harjoittelu alkoi lajin ylimpiä arvoja suorittaneiden oppilaiden mukana vähitellen levitä paitsi Japanissa myös Japanin ulkopuolella. Ensimmäiset ulkomaalaiset Kashima-Shinryun opiskelijat olivat William Bodiford ja Karl Friday, jotka Seki-sensei hyväksyi koulun jäseniksi 1978. He saivat opetusta myös useilta Kuniin seniorioppilailta (mm. Akagawa Imao, Hirasawa Seitaro, Taniuchi Toru, Terasawa Tametaro, Yokoyama Koichi).
Kashima Shinryū Budo Renmein toiminta on tänään aktiivisempaa kuin koskaan. Kuniin suvun ja Kashima Jingun edustajat toimivat organisaation johdossa yhteistyössä Seki-Sensein kanssa. Kashima-Shinryua opetetaan nykyään useiden Japanissa olevien salien lisäksi Yhdysvalloissa(Georgiassa, Kaliforniassa ja Montanassa), Saksassa, Sloveniassa, Suomessa, Englannissa, Alankomaissa ja Israelissa.
Lisätietoja: yksityiskohtaisempi englanninkielinen artikkeli Kashima-Shinryun historiasta
Seki-Sensein Kashima-Shinryūta käsittelevät kirjat aikajärjestyksessä:
– Seki Humitake: Nihon Budo no Engen: Kashima-Shinryu (1976)
– Friday Karl, Seki Humitake: Legacies of the sword. The Kashima-Shinryu and Samurai Martial Culture (1997)
– Seki Humitake: Kashima Shinden Bujutsu (2009)Lisäksi:
– Seki Humitake: Nihon Budo no Engen: Kashima-Shinryū (Gaisei International of Japan, 1999)
11-osainen videosarja Kashima-Shinryūn historiasta, periaatteista ja tekniikoista.